6 czerwca, 2025

O lotnisku

Historia Lotniska w Pobidniku Wielkim

Lotnisko Pobiednik Wielki – sportowe lotnisko cywilne usytuowane za wschodnią granicą administracyjną Krakowa, w miejscowości Pobiednik Wielki. To miejsce, które pasjonatów lotnictwa przyciąga swoją różnorodnością i wyjątkowymi możliwościami.

1. Od pól dziedzica do pola wzlotów – początki historii lotniska w Pobiedniku Wielkim

Korzenie w Sewerynowie – historia ziemi pod przyszłe lotnisko

Zanim niebo nad Pobiednikiem Wielkim zaczęły przecinać skrzydła szybowców i silników spalinowych, okolica ta należała do dziedzictwa rodu Prus-Lisickich. Teren, leżący po północnej stronie traktu Kraków–Sandomierz, był znany lokalnie jako „Sewerynów”, nazwany od imienia współwłaściciela – Seweryna Prus Lisickiego, herbu Prus II.

Ziemia uchodziła za wyjątkowo żyzną – przez dziesięciolecia uprawiano tu zboża, a później rozwinięto warzywnictwo. Jak wspominają najstarsi mieszkańcy, w okresie międzywojennym dniówka przy plewieniu warzyw wynosiła około 80 groszy – praca była ciężka, ale dla wielu jedyną dostępną formą zarobku.

W latach 20. XX wieku właściciele majątku – Ludmiła i Seweryn Prus Lisiccy wraz z młodą dziedziczką Kazimierą – podjęli decyzję o przeprowadzeniu nowoczesnej reformy płodozmianu. Zaczęto zakładać sad owocowy, co miało być alternatywą dla tradycyjnych upraw.

Po śmierci Seweryna, jego rodzina sprzedała ziemię władzom państwowym. Był to moment przełomowy – miejsce, które dotąd żyło rytmem rolnictwa, miało zostać przekształcone w obszar infrastruktury lotniczej.

Budowa lotniska – od roboty ręcznej po przestrzeń powietrzną

W latach 1934–1935 rozpoczęto prace nad utworzeniem lotniska polowego, które miało służyć wojsku i celom państwowym. Powstający wówczas Urząd Zatrudnienia odnotował ogromne zainteresowanie – do pracy przybywały tłumy mieszkańców nie tylko z Pobiednika, ale i z sąsiednich miejscowości.

Roboty były realizowane metodą „kwadratową” – każdy pracownik otrzymywał wyznaczony obszar do wykarczowania, zniwelowania i zagęszczenia. Co ciekawe, aby zostać zatrudnionym, należało dysponować własnym koniem z wozem oraz narzędziami budowlano-ziemnymi. Był to proces całkowicie manualny – od usuwania roślinności, przez równanie powierzchni, po zagęszczanie gleby.

Mieszkańcy do dziś wspominają karawany ukraińskich robotników, którzy przybyli z własnym sprzętem i charakterystycznymi kołpakami na końskich głowach. Za każdą tonę wywiezionej ziemi oraz każdy metr wyrównanego terenu wypłacano wynagrodzenie. Choć prace były trudne, dla wielu ludzi była to jedyna szansa na przetrwanie w kryzysowych latach przedwojennych.

Początek lotniczych operacji – pierwsze szybowce i dwupłatowce

Już w 1937 roku na świeżo wyrównanej płycie lotniska w Pobiedniku Wielkim zaczęły pojawiać się pierwsze statki powietrzne. Uczniowie pobliskiej szkoły powszechnej, pod opieką kierownika Iwaniuka, mieli okazję oglądać szybowce i dwupłatowce RWD, które lądowały na płycie lotniska. Był to moment narodzin lotniczej tożsamości tego miejsca – związek z awiacją miał od tej chwili tylko rosnąć.

Lotnisko w czasie II wojny światowej – baza Luftwaffe i atak radziecki

Podczas okupacji hitlerowskiej lotnisko w Pobiedniku zostało przejęte przez niemiecką armię. Na jego terenie powstały podziemne bunkry i magazyny amunicji, a płyta lotniska została w pełni zmilitaryzowana. Stacjonowały tu dziesiątki maszyn Luftwaffe gotowych do akcji bojowych.

W styczniu 1945 roku, w obliczu zbliżającej się Armii Czerwonej, Niemcy wysadzili w powietrze całą infrastrukturę – bunkry, amunicję i pojazdy. Po zajęciu obiektu przez wojska radzieckie, mieszkańcom nakazano natychmiastową odbudowę pasa – pomimo że była to niedziela, ludność zgromadziła się z narzędziami i materiałem sypkim. Radzieckie oddziały rozpoczęły bombardowanie pozycji niemieckich, a teren lotniska przeszedł w ręce nowej władzy.

2. Początki Aeroklubu Krakowskiego w Pobiedniku Wielkim – od stodoły po specjalistyczne centrum szkoleniowe

Rok 1952 – narodziny nowego lotniska sportowego

Choć lotnicza historia Pobiednika Wielkiego sięga czasów austriackich i niemieckiej okupacji, to rok 1952 stanowi oficjalną cezurę w kalendarzu tej lokalizacji jako bazy Aeroklubu Krakowskiego. To właśnie wtedy przeniesiono tu działalność Aeroklubu z wcześniejszych lotnisk w Balicach i Pasterniku. Nowa lokalizacja miała nie tylko strategiczne położenie – z dala od rozwijającej się infrastruktury wojskowej – ale również szeroką, trawiastą płytę, idealną do prowadzenia szkoleń szybowcowych i samolotowych.

Jednak pierwsze lata funkcjonowania na nowym terenie to nie był czas komfortu. Wręcz przeciwnie – brakowało hangarów, budynków socjalnych czy infrastruktury technicznej. Cała działalność operacyjna Aeroklubu mieściła się w… starej stodole. To tam trzymano sprzęt, planowano loty, a nawet odbywały się podstawowe warsztaty.

Lata 1953–1956 – rozbudowa i pierwsze inwestycje w infrastrukturę

Przełomem dla Aeroklubu były lata 1953–1956, kiedy to rozpoczęto stopniową modernizację infrastruktury. Powstały pierwsze hangary oraz budynek portowo-warsztatowy, które w znacznym stopniu ułatwiły prowadzenie codziennych operacji lotniczych. To wówczas rozpoczęto przekształcanie obiektu w pełnoprawne lotnisko sportowe z zapleczem technicznym.

Ważnym momentem w historii miejsca była także decyzja o przeniesieniu historycznego hangaru austriackiego z Pasternika – wcześniej będącego częścią infrastruktury lotniska Rakowice-Czyżyny – na teren Pobiednika. Obiekt ten nie tylko miał wartość użytkową, ale stanowił również pamiątkę dziedzictwa technicznego polskiego lotnictwa.

Pierwsze statki powietrzne Aeroklubu Krakowskiego

W początkowym okresie użytkowania lotniska do dyspozycji członków Aeroklubu były przede wszystkim maszyny szkoleniowe i lekkie samoloty treningowe. W skład floty wchodziły m.in.:

  • Piper-Cub – klasyczny samolot treningowy amerykańskiej konstrukcji, idealny do nauki podstaw pilotażu,
  • CSS-13 – radziecka wersja samolotu Po-2, używana zarówno do szkoleń, jak i do lotów obserwacyjnych,
  • Żak-2 i Zuch-2 – lekkie samoloty polskiej konstrukcji, służące do szkolenia pilotów amatorów.

W hangarach szybko pojawiły się również szybowce typu Bocian i Puchacz, które do dziś uznawane są za klasykę szkolenia szybowcowego w Polsce.

Misja i charakter działalności – od treningu po wydarzenia sportowe

Od samego początku funkcjonowania lotnisko w Pobiedniku Wielkim miało wyraźnie określony profil działalności. Służyło nie tylko do prowadzenia szkoleń lotniczych – zarówno dla pilotów samolotowych, jak i szybowcowych – ale również jako baza treningowa przed zawodami sportowymi.

Regularnie organizowano zgrupowania sekcji modelarskiej, zawody w lataniu precyzyjnym, rajdowym, a także spadochronowe skoki treningowe. Lotnisko stało się również miejscem imprez kulturalnych i edukacyjnych, dzięki czemu zyskało status ośrodka integrującego społeczność lokalną z pasjonatami awiacji z całej Polski.

3. Zawody, sukcesy i legendy – złote dekady lotniska w Pobiedniku Wielkim

Lata 60. i 70. – konsolidacja, modernizacja, ekspansja lotnicza

Dekada lat 60. przyniosła intensywny rozwój sportu lotniczego na terenie Pobiednika Wielkiego. Lotnisko zaczęło być coraz bardziej doceniane w krajowej i międzynarodowej przestrzeni lotniczej. W 1963 roku Aeroklub PRL powołał tu Ośrodek Ekspozycji Sprzętu Lotniczego, który miał nie tylko funkcję edukacyjną, ale również promocyjną – prezentował osiągnięcia techniki lotniczej oraz rozwój awiacji w Polsce.

W tym samym czasie przy Aeroklubie powstał Klub Seniorów Lotnictwa, skupiający doświadczonych pilotów, instruktorów i konstruktorów, którzy stanowili zaplecze doradcze oraz edukacyjne dla młodszych pokoleń.

W latach 1970–1971 przeprowadzono ważny projekt infrastrukturalny – remont płyty lotniska oraz meliorację terenu, co poprawiło bezpieczeństwo operacji startów i lądowań, a także przygotowało teren pod większe imprezy masowe.

Najstarsza impreza lotnicza w Polsce – Lot Południowo-Zachodniej Polski im. Franciszka Żwirki

Jednym z najbardziej rozpoznawalnych znaków firmowych Aeroklubu Krakowskiego i lotniska Pobiednik Wielki jest organizowany od 1929 roku Lot Południowo-Zachodniej Polski, który od 1932 roku nosi imię tragicznie zmarłego asa lotnictwa – Franciszka Żwirki. Ta impreza – uznawana za najstarsze zawody lotnicze w Polsce – została włączona do cyklu Samolotowego Nawigacyjnego Pucharu Polski.

Zawody te, rozgrywane w złożonych warunkach geograficznych i meteorologicznych regionu krakowskiego (terenów górzystych i zabudowanych), zyskały opinię jednych z najtrudniejszych w kraju, a tym samym prestiżowych.

Wydarzenia o zasięgu międzynarodowym i sukcesy sportowe

Lotnisko w Pobiedniku nie ograniczało się jedynie do krajowych imprez. W 1998 roku było gospodarzem III Samolotowych Rajdowych Mistrzostw Europy, gromadząc najlepszych pilotów rajdowych z kontynentu.

Aeroklub organizował również:

  • Międzynarodowe Zawody Spadochronowe,
  • Mistrzostwa Polski Modeli Akrobacyjnych i Śmigłowców,
  • Puchar Polski w lataniu precyzyjnym,
  • oraz widowiskowe pokazy lotnicze i pikniki rodzinne z udziałem tysięcy widzów.

W latach 80. część infrastruktury przystosowano do organizacji zawodów modelarskich, a sama sekcja modelarska zyskała renomę w Polsce i poza jej granicami, wychowując mistrzów i rekordzistów Europy.

Legendarny rodowód pilotów – Wieczorkowie, Popiołek, Lenartowicz

Aeroklub Krakowski może pochwalić się jednym z najbardziej zasłużonych rodów w historii lotnictwa sportowego – rodziną Wieczorków.

  • Wacław Wieczorek, jego brat Marian i syn Michał to medaliści mistrzostw świata i Europy w lataniu precyzyjnym i rajdowym.
  • Krzysztof Wieczorek, kolejny członek klanu, był przez wiele lat podporą kadry narodowej, a jego syn Kamil z sukcesem kontynuuje tę lotniczą tradycję.

Do legend Aeroklubu należą również:

  • Edward Popiołek – mistrz precyzyjnego pilotażu,
  • Krzysztof Lenartowicz – wieloletni członek kadry narodowej, trener i juror międzynarodowych zawodów.

Ich osiągnięcia nie tylko budowały prestiż lotniska w Pobiedniku, ale również przyciągały kolejne pokolenia pasjonatów i adeptów pilotażu.

4. Nowa era lotnictwa w Pobiedniku Wielkim – komercjalizacja, społeczność, współczesność

Transformacja ustrojowa i reorganizacja Aeroklubu Krakowskiego

Wraz z nadejściem lat 90. XX wieku Aeroklub Krakowski – podobnie jak wiele organizacji sportowych w Polsce – stanął w obliczu poważnych zmian ekonomicznych. Transformacja ustrojowa przyniosła konieczność przedefiniowania modelu finansowania działalności statutowej. Dotacje państwowe zaczęły maleć, a utrzymanie lotniska i floty wymagało nowych źródeł dochodów.

Rozpoczęto proces komercjalizacji działalności – wprowadzono płatne loty widokowe, wynajem infrastruktury na wydarzenia masowe, pokazy, koncerty i szkolenia firmowe. Pomimo ograniczonych możliwości, ten model pozwolił utrzymać ciągłość szkoleń lotniczych oraz przeprowadzać niezbędne prace konserwacyjne przy flocie i obiektach.

Aeroklubowe lato – festyny, pikniki i edukacja przez pasję

W XXI wieku Pobiednik Wielki stał się areną corocznych wydarzeń kulturalno-rozrywkowych, które łączyły świat awiacji ze społeczną aktywnością regionu. W kalendarzu stałe miejsce zajęły takie imprezy jak:

  • „Odlotowy Piknik Rodzinny” – z lotami pokazowymi, animacjami dla dzieci i warsztatami modelarskimi,
  • „Inwazja Mocy” – festiwal lotnictwa, muzyki i światła z pokazami laserowymi i iluminacjami,
  • Ogólnopolski Pokaz Ogni Sztucznych i Iluminacji Świetlnych – widowisko na miarę najlepszych europejskich standardów.

Lotnisko w Pobiedniku Wielkim nie tylko promowało lotnictwo, ale również integrowało lokalną społeczność, zachęcając dzieci i młodzież do kontaktu z techniką i sportem.

Wielofunkcyjność jako siła – nie tylko samoloty i szybowce

Współczesna działalność Aeroklubu Krakowskiego to harmonijne połączenie trzech sekcji:

  • Samolotowej – oferującej szkolenia lotnicze, loty widokowe, udział w zawodach,
  • Szybowcowej – umożliwiającej rozwijanie pasji do lotów bezsilnikowych,
  • Modelarskiej – która wychowuje kolejne pokolenia inżynierów i konstruktorów.

Lotnisko dysponuje trzema pasami trawiastymi o długościach od 700 do 1050 m, co pozwala na realizację szerokiego wachlarza operacji VFR. Dzięki nowoczesnemu systemowi oświetlenia pasa startowego możliwe są także loty nocne – co czyni Pobiednik jednym z najlepiej przystosowanych lotnisk trawiastych w kraju.

Dziedzictwo i przyszłość – Pobiednik Wielki jako centrum lotniczego szkolenia i sportu

W 2023 roku Aeroklub Krakowski obchodził 95-lecie swojego istnienia. Z tej okazji zorganizowano szereg wydarzeń, m.in. Dzień Otwarty Lotniska, widowiskowe pokazy lotnicze oraz spotkania z legendami polskiego lotnictwa. Współczesny Aeroklub to około 350 aktywnych członków, pasjonatów i zawodników, którzy kontynuują tradycję rozpoczętą w 1928 roku przez por. pil. dr. Tadeusza Halewskiego.

Władze Aeroklubu nie ustają w wysiłkach, by rozwijać bazę szkoleniową, modernizować flotę i pozyskiwać nowych partnerów wspierających działalność edukacyjną, sportową i społeczną. Lotnisko w Pobiedniku Wielkim – pomimo trudności i zmian epok – nadal pozostaje żywym symbolem pasji do latania, wytrwałości środowiska lotniczego i otwartości na przyszłość.

Lotnisko Aeroklubu Krakowskiego w Pobiedniku Wielkim to nie tylko pasy startowe i hangary. To kronika historii polskiego lotnictwa sportowego, miejsce narodzin mistrzów świata i przystań dla tysięcy osób, które po raz pierwszy wzbiły się w powietrze. Jego historia – od sadu owocowego, przez czasy wojenne, aż po współczesne szkolenia i pikniki – to metafora siły skrzydeł, które unoszą nie tylko samoloty, ale i marzenia.

Właściciel

Od 1952 lotnisko w Krakowie – Pobiedniku Wielkim stało się podstawową bazą działalności Aeroklubu Krakowskiego. Aeroklub jest właścicielem hipotecznym 150 hektarów lotniska.

Informacje dotyczące lotniska:

  • Lotnisko: Pobiednik Wielki 133
  • Kod ICAO: EPKP
  • Współrzędne geograficzne: 50° 05′ 22.82” N, 020° 12′ 05.97” E
  • Klasa przestrzeni powietrznej: G, ATZ
  • Częstotliwość (Pobiednik Radio): 118.605 MHz
  • Oficjalna strona aeroklubu – www.AeroklubKrakowski.pl